معرفی چند روش انجام مدیتیشن

مدیتیشن را روزی یک بار انجام دهید و مدت زمان تمرینات را تا ۲۰ دقیقه و نه بیشتر در نظر بگیرید .

در زیر چند نمونه مدیتیشن قرار داده شده و شما بنا برسلیقه میتوانید در هر روز  یکی را انتخاب و انجام دهید .

 

نمونه اول

در وضعیت نشسته بر روی صندلی و یا  مکانی راحت چشمان خود را بسته و توجه خود را به روی نقطه‌ای که در فرق سر قرار دارد متمرکز کنید.

با ملایمت شروع به تکرار مانترای ام  O M نمائید ؛ طریقه تلفظ صحیح به صورت زیر است :

 O O O O O O O  M  M  M  M  M  M  M

فشار اصلی بر روی حرف میم میباشد ؛ نفس عمیق بکشید و در طی یک بازدم عمیق این مانترا را ادا کنید.

تداوم تکرار مانترا را حفظ کرده ، توجه‌ تان را بر فرق سر متمرکز کنید و در مقابل چشمتان جز سیاهی چیز دیگری نبینید.

سعی کنید کلیه تصاویر ذهنی و افکار دیگر را متوقف کنید و هنگامی که یک فکر یا تصویر وارد مغزتان میشود حواستان را بیشتر بر روی مانترا متمرکز کنید.

مدتی طول میکشد تا کنترل مناسب را بر روی ذهن خود بدست آورید ولی همین تمرینات ساده شما را در افزایش قدرت تمرکز یاری خواهند کرد و به نوبه خود یادگیری تمرینات پیشرفته تر را آسانتر میکنند.

مدت تقریبی انجام این تمرین حدود 20 دقیقه میباشد.

 

نمونه دوم

با چشمان باز میتوانید از یک شمع روشن در مقابل خود استفاده نمائید و با تمرکز بر روی شعله آن، سعی کنید فقط به شعله نگاه کنید.

به نور شمع و هاله دور آن توجه کنید و سعی کنید کمتر پلک بزنید و اگر افکار آمدند ، آرام آنها را از ذهنتان خارج کنید و مجددا تمرکز خود را به نور شمع دهید.

اگر متوجه شدید فکری ذهنتان را مشغول کرده وشما توجه تان از شمع خارج شده به آرامی فکر را رها کنید و دوباره توجه خود را به نور شمع برگردانید .

 

نمونه سوم

با بینی ، یک دم عمیق شکمی انجام دهید و  چند لحظه نفس را نگه دارید و سپس با دهان و با کمک شکم تمام نفس را به بیرون برگردانید.

سعی کنید زمان دم و نگه داشتن هوا و بازدم باهم مساوی باشد .

به طور مثال اگر دم شما 4 ثانیه طول میکشد هوا را 4 ثانیه در درون ریه خود نگه دارید و بعد با یک بازدم 4 ثانیه این هوا را به بیرون برگردانید و چند با این عمل را انجام دهید تا به یک احساس آرامش دست یابید.

شما در حال مدیتیشن میتوانید به موزیک گوش دهید و اگر فکری به ذهنتان خطور کرد به آرامی آنرا از خود دور کنید و دوباره توجه خود را به مدیتیشن و تنفس و شنیدن صدای موزیک بازگردانید .

 

نمونه چهارم

مدیتیشن با سنگ : به ندرت اتفاق که کسی در اولین مراقبه موفق شود ، پس اگر مراقبه را کار مشکلی میبینید کمی صبور باشید .

زمانی را انتخاب کنید که درگیر کاری نباشید ، تلفن را قطع کنید تا کسی مزاحمتان نشود ؛ لباس راحت بپوشید و دور خود تعدادی بالش بگذارید.

پتویی روی خود بیندازید، زیرا هنگام مراقبه سردتان می شود و آرام و صاف روی زمین یا صندلی بنشینید که بهترین حالت چهار زانو است.

سعی کنید با زمین اتصال برقرار کنید تا انرژی ها مستقیما وارد بدنتان شوند.

میتوانید کریستال را رو بروی خود روی میز یا زمین بگذارید یا آن را در دست بگیرید ؛ حال بر کریستال تمرکز کرده و به زیبایی، شکل، فرم و رنگش توجه کنید و اگر آن را در دست دارید وزن و گرمای انرژی آن را حس کنید.

چشم هایتان را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید و چند نفس عمیق از شکم بکشید و هنگام دم تا چهار بشمرید، بعد دو ثانیه صبر کنید و هنگام بازدم هم تا چهار بشمرید.

این کار را آن قدر ادامه دهید که ذهنتان از چیزهای مزاحم رها شود ؛ هرچه در سر دارید از خود دور کنید.

هنگام دم، خود را چنان سبک احساس کنید که گویی انرژی های شفابخش کریستال شما را به پرواز در آورده اند و هنگام بازدم، تنش ها را بیرون بریزید.

بگذارید مراقبه عمیق و عمیق تر شود و احساس کنید انرژی شما گسترش یافته و با زیبایی و انرژی کریستالی پر شده است.

تصور کنید خودتان بخشی از کریستال شده اید و انرژیتان را به صورتی در آورید که انگار با کریستال یکی هستید.

میتوانید حتی درون کریستالتان بروید و قدرت اعجاب انگیز آن را افزایش دهید ؛ از کریستال سوال کنید ؛ اولین فکر یا احساس جوابتان خواهد بود.

تا هر وقت که دلتان میخواهد در این وضعیت باقی بمانید و وقتی آماده بازگشت میشوید از بدن و تماس خود با زمین آگاه باشید.

انگشتان دست و پای خود را به آرامی تکان دهید و به اطراف خود توجه کنید و به آرامی چشم هایتان را باز کنید ؛ اگر نمیتوانید تعادل خود را حفظ کنید، قطعه ای کوارتز دودی، تورمالین سیاه یا بوژیت در دست بگیرید.

تجربه خود را فورا بنویسید و هرگز چیزهای کوچکی را که در این حالت به ذهنتان می آیند دست کم نگیرید

 

/ 0 نظر / 132 بازدید